Leven onder het viaduct

Human Interests, People

Het is geen nieuws dat het onder het viaduct vaak druk is. Er is altijd wel iets te beleven: vrienden komen bij elkaar, jongeren lopen langs om bij de bushalte te komen, muziek wordt gespeeld en er wordt zelfs gezongen en gedanst.

Volgens de vele bewoners, voorbijgangers en mensen die er werken is de huidige situatie onder het viaduct niet zo negatief als de lokale pers hem beschrijft.

“De politie komt bijna elke dag controleren. Ze fouilleren de mensen ook” zegt Luis Da Costa Cachucho, een gepensioneerde man die de afgelopen twee jaar bijna elke dag onder het viaduct te vinden is. “Ik heb niet veel te Graffiti op de muren onder het viaduct. zeggen, de mensen drinken soms te veel en willen soms vechten, maar ik zit hier rustig.” Luis woont niet in Otrobanda, maar hij vindt het een centrale plek om zijn kennissen te ontmoeten: “Ik kom hier want ik werk niet en ik zie mijn vrienden en we maken lol. Soms zie ik iemand die ik al jaren niet gezien heb en dan kletsen wij lekker bij. Dat maakt mij soms heel emotioneel.”

WAC-IMG_1015-2Graffiti onder het viaduct

Uitstraling
Er is veel graffiti op de muren onder het viaduct. “De tekeningen worden door jongeren in de avond uren geplaatst. Als wij al naar huis zijn gegaan”, zegt één van de vele Selikor medewerkers die dagelijks het terrein onder en rondom het viaduct schoonhoudt. Waarop een voorbijganger reageert: “Ik kom hier al meer dan twintig jaar en ik zie géén vieze woorden op de muren. God is liefde. Lees het zelf!”

Selikor houdt de plek dagelijks bij. Er zijn verschillende prullenbakken waarin iedereen hun spullen weg kan werpen. Er is ook een grote kliko waar de dichtstbijzijnde bewoners huisafval kunnen weggooien. De verschillende snacks en bars houden hun eigen omgeving ook schoon. ’s Avonds ziet men ze, net na sluitingstijd, vegen en dweilen.

WAC-IMG_0997Dagelijkse Activiteiten
Net naast het viaduct is er een “barbershop on wheels”, maar onder het viaduct zelf kom je dagelijks Edilbert Rosini tegen. Edilbert is ook kapper. “Ik kom hier al meer dan 10 jaar om mijn haar te knippen bij Berty. Hij is goed!” zegt één van zijn klanten terwijl Edilberto rustig doorknipt.

Behalve om hun haar te komen knippen is het onder het viaduct ook een centrale ontmoetingsplek voor jongeren. “Wij komen uit school en wachten nu op onze vriendinnen” zegt een jongeman. Zijn drie vrienden knikken en glimlachen allemaal. Ze wachten op elkaar om samen de bus te nemen.

Politie
Volgens brigadier Barbara, van het wijkbureau Otrobanda, is dronkenschap een probleem onder het viaduct: “Iedereen komt met geld, misschien hun hele salaris, en daarvan staan ze daar de hele dag te drinken. Dronken mensen worden een probleem. We moeten daar dus verschillende keren optreden.”
Maar de politie is er ook van overtuigd dat het niet alleen negatief is onder het viaduct. “Maar aan de andere kant, in de positieve zin, is het hartstikke gezellig daar! Er zitten ook oudere vrouwen hun ‘brièchi’ te verkopen. Alleen chòlers gaan soms bedelen, omdat ze weten dat de mensen daaronder geld hebben. Er zijn ook niet zoveel jongeren die daar verblijven. Het zijn meer oudere mensen die daar zitten. Gezellig!” aldus Barbara.

Drugsproblematiek
“Vroeger was er wel meer drugsproblematiek onder het viaduct, twee tot drie jaar terug. Op dit moment is het veel rustiger geworden. Sinds de politie veel aanwezig is en  iedereen wordt gecontroleerd en gefouilleerd, is het drugsgebruik terug gedrongen tot bijna nul. Hier en daar nog wel wat, maar het is niet zo erg als vroeger” zegt brigadier Barbara.

WAC-IMG_1009Jongeren
Jongeren houden zich dagelijks op onder het viaduct, soms in grote groepen. Ze lopen samen vanuit school naar Punda of naar de bushalte aan het eind van het viaduct. “De jongeren worden gestimuleerd om niet meer onder het viaduct te ‘hangen’, want dat brengt alleen maar problemen.” vertelt een meneer die aan de bar zit. “Ze komen langs, halen eten of drinken en lopen meestal direct door. Ik heb geen last van hen”.

